Onweer op het water met Zeilschool Witte Waaier.

Het is weer typisch Nederlands zomerweer: van koud naar warm, van benauwd naar fris, alles komt voorbij. Bij die temperatuurschommelingen hoort ook onweer, iets waar vele zeilers toch een beetje bang voor zijn. Wat moet je doen om schade te voorkomen en wat kun je nu het beste doen als je op het water zit en het onweer niet kunt vermijden? Zie ook de website van Zeilen: https://www.zeilen.nl/aan-boord/onweer-op-het-water/

Uitrusting van het schip:

Hoe beter de geleiding van de masttop naar het water, hoe sneller de lading wordt afgevoerd. Dit wordt bijvoorbeeld bereikt door de mast en het want met goed geleidende kabels te verbinden met de kielbouten. Een blikseminslag zorgt altijd voor een inductiestroom in alle nabije, geleidende materialen, tot op wel 10 meter afstand. Hierdoor kan ook een blikseminslag in de buurboot tot schade op het eigen jacht leiden. Door de inductiestroom kunnen bij een inslag ook uitgeschakelde en losgekoppelde apparaten beschadigd raken.

Het in het water hangen van accukabels vanaf de stagen is eigenlijk zinloos door het geringe oppervlak van het in het water hangende metaal, tenzij aan de kabel een metalen plaat van minimaal een halve vierkante meter hangt (!). Toch hebben we ze wel aan boord en gebruiken ze ook wel. Tja…

Een met de voorstag verbonden ankerketting en anker (bij voorkeur op de zeebodem, maar anders in het water hangend) is wel een goede, extra geleider om de bliksem snel naar het water of de zeebodem af te voeren. Dat is iets dat werkbaar is bij een naderend onweer.

En al varend:

Verklein dan de kans dat een bemanningslid een geleidend materiaal (met name stagen en stuurwiel) vasthoudt tijdens een inslag door de bemanning zo veel mogelijk in de kuip of de kajuit te hebben, het stuurwiel te isoleren of de stuurautomaat te gebruiken (of nog beter: het stuurwiel tijdelijk vast te zetten) en iedereen weg te houden van geleiders. En daarbij: laat de mensen zich kleden op kou en regen.

En ook: zorg dat de motor draait, zodat je niet afhankelijk bent van de accustroom om deze te starten.

Strijk de zeilen, zowel uit het oogpunt van brandschade als uit het oogpunt van harde windvlagen waarmee onweer gepaard kan gaan.

na de bui..  de zon piekt er weer door.