Problemen bij het Slijkgat
November 2021
Het Slijkgat slibt dicht. Dat vormt al langere tijd een belangrijke belemmering voor de doorvaart tussen Stellendam/Haringvlietsluis richting Noordzee. Onder andere het Watersportverbond voert periodiek overleg met Rijkswaterstaat, in eerste instantie om een zo veilig mogelijke aanloop van Stellendam te kunnen waarborgen. Dat komt neer op periodiek baggeren, goed peilen en waar nodig de betonning aanpassen. Onder andere de Hinderplaat ten Noorden van de vaargeul, en het strand bij de Kwade hoek ten Zuiden breiden uit.
Waar oppassen in de vaargeul? bijvoorbeeld bij de boei SG10A en SG12, maar verder ook oppassen, b.v. tussen P3A en P5.
Daarnaast wordt sinds dit jaar nadrukkelijk geadviseerd om het Slijkgat zo veel mogelijk bij hoogwater aan te lopen en daarbij het midden van de vaargeul aan te houden. Kruisen tussen de boeien wordt afgeraden, er kan zo maar een ondiepte zijn en dan blijft dat meestal niet zonder gevolgen.
Daarnaast is er al veel vaker gezegd, en dat geldt nog steeds, dat het Slijkgat bij een stevige wind, vooral vanuit het W of NW, een vaarwater is waar je als jachtschipper echt moet oppassen. Zeker vanaf 5 bft. Het is natuurlijk ook prachtig vaarwater, met een strand vlakbij, heel rustig, en zeehonden die op de zandbank liggen net naast de plaat. Maar met wind staan er heel onregelmatige golven met brekers vooral bij stroom tegen wind (b.v. uitgaand tij en W wind).
Aan de andere kant: bij een Z wind en inkomend tij vlieg je bijna over het water met veel vaart en weinig golven. Maar ja, dan vooral ook oppassen! Dus b.v. alleen op de genua, midden in de vaargeul, en de dieptemeter goed in de gaten houden.
Vaargeul moet open blijven
Dat de vaargeul open moet blijven, daarover is brede overeenstemming. En dat daarbij gebaggerd zal moeten blijven worden, ook. Maar daarmee is de basis van het probleem niet opgelost, immers de langzame verzanding met slibneerslag ter hoogte van het badstrand van Rockanje en Oostvoorne blijft doorgaan.