Midden augustus hebben we een mijlentocht gevaren: een rondje Walcheren. Vanuit Wemeldinge door het kanaal van Veere naar Vlissingen, dan over naar Breskens, en vanuit Breskens voor Walcheren langs weer terug naar de Oosterschelde.
De tocht verliep voorspoedig. Mooi weer. In de zon door het kanaal door Walcheren en daarna slalommen en rekening houden met de grote scheepvaart en de flinke stroom op de Westerschelde. De volgende dag woei het wat harder, een dikke West 5. Maar met een prachtige zon die de golven mooi deed uitkomen. Voor Vlissingen langs zeilden we eerst met een kleine genua en 2 reven, maar daarna zetten we de motor bij en met flinke zeegang klotsten we door de Geul van Deurloo, met wind tegen stroom naar het westen totdat we konden afvallen.
Tot de grootschoot losbrak van de overloop ! Het bleek dat een bout van de wagen gebroken was. Toen we de grootschoot net provisorisch gerepareerd hadden door de schoot met touwen vast te zetten, een paar minuten daarna, stopte de motor ermee !. Na een kort overleg, overigens zonder veel schrik, werd besloten om gewoon door te zeilen en zeilend aan te leggen aan het platform voor de Roompotsluizen. Het werd een prachtige tocht: eerst kruisend langs de banken bij Deurloo (tussen GR 5 en GR 4), later over de Domburger Rassen voor Walcheren, en toen door de Roompot naar de Roompotsluizen. En na het aanleggen lekker even uitblazen. Dat aanleggen op zeil is een manoeuvre die we met de zeilschool wel oefenen maar nu ging het in het echt ! En tot ons geluk lag er aan de steiger een ander schip met een ervaren monteur die de motor weer aan het lopen kreeg. Er bleek zowel verontreiniging in de diesel aanwezig (hij heeft het filter gespoeld), en lucht in de leiding (kwam door een lekkend ringetje op de opvoerpomp). Het klotsen op de golven voor de kust zal de situatie geen goed gedaan hebben. Later heeft een monteur van de werf de motor nog een keer nagezien. Daar is de boot in onderhoud.
Maar het was een gedenkwaardige tocht. Hulde voor de deelnemers die lekker nuchter op het geheel reageerden. In de nabespreking konden we zeggen dat ook deze zaken wel gewoon horen bij zeezeilen. Je hoopt dat het niet veel voorkomt, maar je moet als zeezeiler wel met deze situaties kunnen omgaan. En dat ging heel goed.