Theorie KustNavigatie opfrissen?
Onze zeezeilschool vaart in interessante gebieden. Voor een deel op het IJsselmeer en de wadden en voor een deel in Zeeland en langs de kusten van België, Frankrijk, Engeland, Duitsland etc.
We trainen veel met cursisten op deze wateren om de zeilvaardigheden verder te verbeteren en/of om bepaalde vaardigheden wat meer aandacht gegeven, zoals bijvoorbeeld de havenmanoeuvres.
Naast deze praktische zeilvaardigheden doen we ook veel aan theorie.
Traditioneel zijn er de 2 dagen theorie in voor- en najaar, die voorbereiden op het examen Kustnavigatie. Die zijn ook een goede opfriscursus.
Daarnaast geven we naar aanleiding van vragen van schippers aangepaste lessen die gaan over specifieke zaken op zee. Denk daarbij aan het navigeren langs de kusten, zowel met de papieren kaart als met digitale navigatieapparatuur. Maar bij voorbeeld ook het aanlopen van vreemde havens, het oversteken van het kanaal en bereken van de waterstand bij ondiepten en/of bruggen.
Het interessante van de Oosterschelde waar we veel oefenen, is dat die volgens de reglementen een binnen water is. Hier geld het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) en de betonning volgt het uniforme betonningssysteem voor de Europese binnenwateren, [1]
Zodra we de Roompot uitvaren sluit dit betonning systeem naadloos aan op het IALA-A betonningssyteem[2] dat op zee geldt.
Het PBR is dan niet meer van toepassing. Op zee gelden andere reglementen en bepalingen zoals de BVA[3] ter voorkoming van aanvaringen. En SOLAS,[4] deze reguleert de veiligheid van het leven op zee (ook het onze).
Om als voorbeeld even bij dat laatste stil te staan.
In SOLAS wordt bepaald dat elke tocht van elke boot die naar zee gaat aantoonbaar gepand moeten zijn. In die planning moet duidelijk worden dat er vooraf rekening is gehouden met: het weer, het getijde, het betreffende schip, de bemanning, de navigatie, een plan-B en een contact aan de wal.
Zolang er niets misgaat, is de kans klein dat je als schipper daarnaar gevraagd wordt. Gaat er wel iets mis, dan is dit het eerste waarnaar gevraagd zal worden en waar verantwoording over zal moeten worden afgelegd.
Als je naar zee gaat en als schipper verantwoordelijk bent voor je bemanning en je schip, dan is het relaxed als je voldoende van deze wet- en regelgeving op zee kent, als je met een gerust hart over een ondiepte voor bijvoorbeeld de kust van België kan varen of toch bij Blankenberge naar binnen wilt met een diepe kiel en als je op je gemak tussen de vele zeeschepen voor de kust kunt varen en niet onnodig verrast wordt door het weer.
Dat alles verhoogt het zeil plezier aanzienlijk!
Het leukste is nog om dit samen met anderen te leren en te oefenen.
Wij bieden je die mogelijkheid graag! Vraag ons gerust.
De opfriscursussen zijn gepland op 9 februari en 9 maart 2025 en als je examen wilt doen voor het diploma TKN kan dat op 22 maart 2025. Tijd: van 10 uur t/m 17 uur.
Waar? Op ons kantoor in Wemeldinge en Lelystad.
[1] Signalisation des Voies de Navigation Intérieure (SIGNI)
[2] International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA)
[3] Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee.
[4] International Convention for the Safety of Live at Sea