Een zeiljacht kopen? Stappenplan Witte Waaier

Een boot kopen ?

Op dit moment is een aantal mensen (relaties van Witte Waaier) bezig om na te denken over het kopen van een boot. Maar wat zijn eigenlijk overwegingen bij het kopen van een boot?

Bij het raadplegen van internet, met name YachtFocus, (https://www.yachtfocus.com/boot-kopen.html) en Happy Sailor, http://www.happysailor.nl/1396476000/10_tips_voor_als_je_een_boot_koopt/) wordt onder andere het volgende gezegd.

Stap 1: Werkelijk kopen?

Een boot is een plezierobject. U moet wel een heel fanatieke watersporter zijn om daar werkelijk alles voor opzij te zetten, dus: hoe vaak bent u van plan te varen, met wie en wat is uw financiële grens?

Betrek ook de jaarlijkse kosten van liggeld, reparaties en onderhoud. Er zijn boten in alle prijsklassen, soorten en maten. En als je een beetje twijfelt: realiseer je dat je heel goed een jaar boten kunt huren om daadwerkelijk een aantal typen zelf uit te proberen. Dat is meestal veel goedkoper hoe gek het ook lijkt, dan kopen.

Stap 2: Stem je boot op je vaargebied af!

Het allerbelangrijkst bij de aanschaf van een schip is het vaargebied. Waar wil jij met je boot allemaal gaan varen? Op een open meer kun je prachtig zeilen maar is een jacht een stuk minder interessant. Is jouw plan juist om de Waddenzee te verkennen, zoek dan een boot die kan droogvallen. Wil je op de Grevelingen of Veerse meer varen, zoek dan een boot met minder diepgang. Je koopt feitelijk een ervaring op een bepaald water….. laat de boot van die gekozen ervaring afhangen en niet andersom.

Stap 3: Hoe ga je varen ?

Ben jij een gezelschapsmens of juist een eenling? Wil je met je hele gezin gezellig het water op of alleen met je beste vriend? De samenstelling van jouw vaarcrew bepaalt natuurlijk direct de aan te schaffen boot. Bestaat jouw gezin bijvoorbeeld uit 5 personen dan is een klein open zeilbootje niet echt handig…. Omgekeerd is dit ook het geval, stel je vaart het liefste alleen…. koop dan geen 12 meter lange tweemaster of motorkruiser.

Wat voor type watersporter ben jij of denk jij te zijn? Ben je actief en zoek je een boot om lekker mee bezig te zijn of ben je meer een echte rustzoeker? Er zijn zeiljachten waarop je flink moet werken en er zijn zeiljachten die rustig aan de wind voortkabbelen over het water. Ga je een paar dagen met je boot weg of wil je gewoon een middagje op het water zitten bij mooi weer? De juiste vaststelling van wat jij zoekt in de watersport zorgt ervoor dat jij voor jezelf het juiste type boot aanschaft.

Ben jij een superdrukke zakenman/vrouw die maar moeilijk tijd kan vrijmaken voor iets maar toch zo af en toe wil ontspannen op het water?! Kies dan een boot die ook weinig tijd kost. Een houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester schip daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij. Niets is zo zonde als een door tijdgebrek wegkwijnende boot te bezitten!

Heb je geen tijd, geen geld en 2 linkerhanden loop dan weg voor een onderhoudsintensief schip. Koop iets simpels van polyester met een recente buitenboordmotor en je zit goed. Ben jij een handige Harry met plenty tijd dan zijn er veel meer schepen aan te schaffen. Een mooie stelregel is vaak: hoe ziet jouw huis er uit? Loshangende keukenkastjes en een overwoekerde tuin? Koop een boot die onderhoudsarm is.

Stap 4: Bepaal wat deze nieuwe hobby jou letterlijk waard is!

Bij de aanschaf van een boot blijft het financieel gezien niet. Bepaal exact wat je per jaar maximaal kwijt wil zijn aan je boot. Stel je hebt € 10.000,- en een boot gevonden die past bij waar je gaat varen en….. je vrienden kunnen er ook allemaal op. Wat wil je per jaar uitgeven aan die boot? Een houten boot kost minder in de aanschaf maar veel meer aan onderhoud.

Denk bij liggeld zowel om de ligplaats tijdens het zomerse vaarseizoen, als de winterligplaats op de wal, mogelijk overdekt.

Er zijn honderden merken boten, uiteenlopende modellenreeksen, uiteenlopende uitvoeringen van kaal tot bomvol opties, en verschillende onderhoudstoestanden. Dit laatste mede doordat boten lang meegaan en er vaak geklust wordt. Als beginnende watersporter ziet u door de bomen haast het bos niet meer. Zelfs ervaren bootjesmensen komen, als ze zich goed oriënteren, vaak tot verrassende keuzen.

Stap 5: Oriënteren.

Op een botenbeurs ligt een uiteenlopend botenaanbod op rij, klaar om door u bekeken en vergeleken te worden, net als in een botenblad maar dan ‘in real live’. Er zijn botenbeurzen voor nieuwe boten, bijvoorbeeld Boot Holland in februari te Leeuwarden, de Hiswa in maart en de natte Hiswa in september, Boat Düsseldorf in februari, en de Belgian Boat Show in februari in Gent en in oktober in Nieuwpoort.

Op internet staan boten in de regel veel uitgebreider beschreven dan in een blad mogelijk is. Dus hebt u in een blad of op een botenbeurs uw eerste voorkeuren bepaald, dan vindt u op internet diepgaande informatie over boten op uw ‘shortlist‘.

Emotie speelt – zeker bij particuliere verkopers – een rol bij het bepalen van de vermeende waarde en dus vraagprijs. De duurste uit de range hoeft niet de beste te zijn en omgekeerd hoeft de goedkoopste niet de slechtste te zijn. Bel gerust een verkoper en vraag waarom zijn of haar boot qua prijs zo afwijkt van de rest.

Stap 6: Bootjes kijken.

Jachtmakelaars gaan zeker bij een eerste bezichtiging niet altijd mee aan boord. Als je je vooraf identificeert, krijg je soms de sleutel mee en kun je op het gemak rondkijken.

Voor een eerste bezichtiging is een vluchtige rondgang aan boord voldoende om te bepalen of je inderdaad interesse hebt. U hebt echter een onderzoeksplicht als koper, dus als de boot bevalt en voordat je wilt gaan bieden moet je verder kijken dan je neus lang is. Bij de tweede bezichtiging geldt: bekijk echt alles aan boord, zonder dingen los te maken of sporen achter te laten natuurlijk. Til vloerpanelen op. Maak kastjes open. Kruip over het dek. Kunnen deuren, ramen en luiken soepel open? Zitten de banken en stoelen lekker? Zijn de bedden lang genoeg (tip: rolmaatje meenemen). Bekijk de motor en gebruik de lamp in je smart phone voor alle hoekjes. Bekijk de eventuele zeilen. Neem de tijd en maak aantekeningen of foto’s. Bent je tevreden en hebt je serieuze interesse, dan is het tijd om een derde stap in het kijkproces te doen; namelijk het starten van de motor en diverse apparatuur, en bijvoorbeeld het uitrollen van de zeilen. Daar zal de eigenaar of zijn jachtmakelaar persoonlijk bij willen zijn.

Stap 7: De staat van een schip.

Boten kunnen net als auto’s in slechte staat verkeren. In de botenwereld is er niet iets als een verplichte APK dus er liggen momenteel een aantal slechte schepen te koop. Het vervelende aan een boot is dat je lang niet altijd kunt zien of een boot goed of slecht is. Jij hebt eindelijk alle keuzes voor jezelf bepaald en weet welke boot bij jou past…. Niets is dan zo dodelijk als een wrak aan te schaffen. Heb jij totaal geen verstand van boten neem dan iemand mee die dit wel heeft. Ken jij niemand dan zijn er taxateurs die een boot voor je kunnen nalopen, kost iets van € 250,- hetgeen een schijntje is aangezien een beetje boot natuurlijk veel meer kost. Ken je de term Osmose? Ja: dan weet je waar je op moet letten, Nee? Ga dan alleen bij een polyester schip kijken met iemand die er verstand van heeft. Wat een stukje veiligheid biedt is het schip bij een erkende jachtmakelaar/jachtwerf aan te schaffen.

Stap 8: Locatie van het schip.

Waar koop je het schip? Dat kan overal zijn, tot aan Zweden toe. Maar hoe krijg je het naar de haven?  Wie weet moet je jouw net aangekochte boot wel laten transporteren…. Daar zijn genoeg goede bedrijven voor te vinden, maar wel tegen een prijs! Overvaren is voordeliger maar kost veel tijd. Hier komt ook ervaring om de hoek kijken. In het geval dat de boot te groot is voor een trailer en overgevaren moet worden kun je ook een schipper inhuren.

Stap 9: Criteria voor de boot:

  • Kopen of eerst huren ?
  • Vaargebied? Oosterschelde? Veerse Meer? Noordzee? IJsselmeer of Markermeer? Of ook op de Friese Meren of de Waddenzee? Of ook op zee, en dan liever kustzeilen of ook een oversteek naar Engeland, of nog verder naar Noorwegen of Spanje?
  • Hoeveel mensen moeten gerieflijk mee kunnen.
  • Hoeveel tijd heb je? Hoe handig ben je zelf ?
  • Diepgang: juist een diepe kiel of juist ondiep zodat je boot ook goed in ondiepe wateren kan varen
  • Zeileigenschappen: hoe gedraagt de boot zich in de golven, hoe hoog aan de wind, hoe snel,
  • Comfort binnen: stahoogte, breedte binnen, ruimte, keukenruimte, kastjes, hoeveel aparte cabines,
  • Zeilgemak buiten: rolgrootzeil, stuurwiel of helmstok, boegschroef, elektrische ankerlier,
  • Uitrusting: moeten een kachel en koelkast, boiler en douch aan boord zijn?
  • Hoe oud mag de boot zijn / hoe jong moet de boot zijn?
  • Niet te vergeten: max. te besteden bedrag direct, en het jaarlijks onderhoudsbedrag.

 

Over Bert Oosterlaak

Trainer en eigenaar bij Zeilschool Witte Waaier
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie