Douane voor de Franse kust met Zeilschool Witte Waaier

Tijdens de mijlentochten merkten we dat de Douane, zowel in België, Frankrijk en Engeland veel actiever is, en zich veel meer laat zien dat in de jaren tot nu toe.

Misschien heeft dat te maken met de situatie van de vluchtelingen in Calais. Tijdens onze laatste tocht zijn we met de Witte Waaier ondervraagd door de Franse Douane.

Dat ging zo.

We hadden al een paar dagen flinke wind op kop gehad tijdens onze tocht langs de Belgische kust. Telkens ZW 4 – 5 tot 6 op sommige dagen.

Die dag waren we van plan van Nieuwpoort naar Calais te zeilen, over de “Passe de Zuydcoote” voor de Belgisch/ Franse grens. We waren vroeg vertrokken om zo lang mogelijk stroom mee te hebben in het kanaal voor Duinkerken. We waren om een uur of 12, eind van de ochtend voor Duinkerken. Ondertussen was de wind nog weer wat aangetrokken tot een dikke 5 op kop. En al kruisend gingen we op weg naar Calais. Een paar uur later werd de wind nog wat meer, een kleine 6 en nog steeds op kop wat ons deed besluiten om terug te gaan. Het vooruitzicht om al kruisend pas tegen de avond in Calais aan te komen trok ons niet meer aan. Dus omgekeerd maar. Dat bleek zo wie zo een goede beslissing omdat we later hoorden dat de haven van Calais gesloten was. Er was alleen een ponton zonder voorzieningen om tijdelijk even aan te leggen.

En we waren nog meer net weer terug aan het gaan of we kregen bezoek. Een grijze boot, type Snellboot kwam met een rotgang en stuiterend over de golven op ons af met de RIP al gereed om te water te laten. Het bleek: de Franse Douane. De boot kwam vlak bij ons varen en we werden goed bekeken. En ja hoor, we werden opgeroepen op kanaal 16. Of we maar naar kanaal 08 wilden gaan. En toen kregen we vragen te beantwoorden. Wie we waren, wat de thuishaven was (die was door het reddingvlot achterop slecht te lezen), waar we nu heengingen, Wemeldinge, wilt u dat s.v.p. spellen: Whiskey, Echo, Mike etc, waarom we omgedraaid waren, en vooral: met hoeveel personen we aan boord waren. Daarna was het even stil en werd ons verzocht de marifoon weer op kanaal 16 te zetten. En de boot voer weer weg. In Duinkerken bleek later veel Douane op de steiger aanwezig voor de echte fysieke controle.

Ook later, in Engeland in Ramsgate en voor Harwich zagen we schepen van de Engelse Customs gereed liggen. Bij Harwich een eindje buiten de haven.

Het is dus zaak om de papieren van het schip (logboek, bemanningslijst) en van de opvarenden (ID of paspoort) goed op orde te hebben.

IMG_6027 IMG_5985