Dit voorjaar hebben we als Zeilschool Witte Waaier de MOB manoeuvre veel aandacht gegeven. Mens Over Boord, of drenkeling over boord, of misschien ook: hond over boord: we vinden dat je er bedacht op moet zijn, en het ook goed geoefend moet hebben. We hebben zelf met elkaar een heel weekend allerlei manoeuvres uitgeprobeerd, en besproken wat de hoofdzaken waren. Wat kwam er volgens ons uit? Dat het parcours dat je zou moeten volgen niet het allerbelangrijkst is, terwijl daar onder zeilers de meeste nadruk naar uitgaat.
Wat wel? Leiding: de schipper neemt de leiding; meteen! Verder? rust aan boord en heldere communicatie. Taken: de schipper (of iemand die dit op zich neemt) schat in wat een ieder kan doen en verdeelt de taken; een boot met “passagiers” is bijvoorbeeld wat anders dan een boot met geoefende zeilers. En een hoge Noordzee wat anders dan een vlakke Waddenzee met stroming.
Eenvoud is super belangrijk. Meteen: motor aan. Train een combinatie van gebruik van zeilen en de motor. Gebruik de motor, maar ook de zeilen, want die staan al op, en het waait waarschijnlijk ook. Denk aan Marifoon en de DSC knop indien op zee.
Route: is afhankelijk van de omstandigheden, maar altijd: er is een Vertrekpunt (waar de mens over boord ging), Beginpunt (begin van de landingsbaan naar de drenkeling) en Eindpunt (waar de drenkeling opgepakt wordt). Daarna is het aan boord krijgen van de drenkeling nog een oefening op zich met meerdere verschillende methoden, maar daarover later meer.
Dit moet je gewoon oefenen, veel oefenen. Iedere schipper en iedere instructeur zal het op zijn eigen manier oppakken, afhankelijk van de omstandigheden (weer, wind, schip en bemanning), maar deze hoofdzaken blijven staan. Zie de plaatjes hieronder.